Interwencyjne prace konserwatorskie na terenie Lwowa (Ukraina) w roku 2024.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego
W 2024 r. Towarzystwo otrzymało dotacje na prace konserwatorskie w trzech obiektach na terenie Lwowa. Są to:
- „Konieczne prace konserwatorskie przy ołtarzu bocznym „Przemienienia Pańskiego” w Katedrze Łacińskiej we Lwowie. III etap” Całkowity koszt zadania: 252 000,00zł.
- „Interwencyjne prace konserwatorskie przy północnym dachu ponad salą
muzealną w katedrze ormiańskiej we Lwowie” Całkowity koszt zadania: 160 000,00zł.
- „Interwencyjne prace konserwatorskie w kaplicy seminaryjnej we Lwowie. I etap prac technicznych” Całkowity koszt zadania: 80 000,00zł.
Wartość dofinansowania ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego: 100% w przypadku każdego zadania.
Aktualizacja: zakończenie zadania „Konieczne prace konserwatorskie przy ołtarzu bocznym „Przemienienia Pańskiego” w Katedrze Łacińskiej we Lwowie. III etap” w grudniu 2024 r.

Ołtarz boczny pw. Przemienienia Pańskiego powstał w 2 połowie XVIII w. tworząc jednorodny zespół wraz ołtarzem głównym i ołtarzem bocznym Trójcy Świętej. Autorem wszystkich trzech ołtarzy był Piotr Polejowski, twórca urodzony w 1734 r., pochodzący z artystycznej rodziny, który m.in. prowadził prace remontowe katedry łacińskiej we Lwowie w latach 1765–1776, a także był autorem ołtarza głównego w kościele franciszkanów w Przemyślu. Prawdopodobnie był on uczniem Jana Pinzla. Z uwagi na bardzo zły stan zachowania zarówno samej struktury, jak też drewnianych elementów zdobiących (rzeźby, złocona snycerka) już w 2022 r. podjęto konieczne działania technologiczno-restauratorskie. W 2023 r. TWBK kontynuowało prace przy górnej części ołtarza. Działania przeprowadzone w 2024 r. miały na celu dokończenie koniecznych prac restauratorskich w dolnej części ołtarza, od górnej granicy złoconych kapiteli do samej podstawy obiektu, a tym samym zakończenie całego procesu restauratorskiego przy ołtarzu. Ostatecznie zakończono też prace przy konstrukcji ołtarzowej, przy złoconych elementach snycerki oraz przy drewnianych rzeźbach. Przebieg i rezultaty trzyletniego przedsięwzięcie zostały utrwalone w dokumentacji konserwatorska.
Aktualizacja: zakończenie zadania „Interwencyjne prace konserwatorskie przy północnym dachu ponad salą
muzealną w katedrze ormiańskiej we Lwowie” w grudniu 2024 r.

Katedra ormiańska jest jednym z najstarszych i najcenniejszych zabytkowych kościołów Lwowa. Świątynia ufundowana przez Ormian w 2. połowie XIV w. była wielokrotnie przebudowywana i rozbudowywana. Obecna postać została nadana podczas rozbudowy świątyni przeprowadzonej w 1. połowie XX w. według projektu Franciszka Mączyńskiego z inicjatywy arcybiskupa Józefa Teodorowicza. Twórcami dekoracji świątyni byli m.in. Józef Mehoffer (mozaiki na kopule i w jej otoczeniu) oraz Jan Henryk Rosen (malowidła ścienne).
Zadanie polegało na przeprowadzeniu koniecznych prac konserwatorskich, posiadających znamiona prac remontowych, przy dachu znajdującym się po północnej stronie nawy głównej katedry ormiańskiej. Prace realizowano zarówno przy blaszanym pokryciu, jak i przy drewnianej więźbie. Należy podkreślić, ze wyremontowany dach chroni salę muzealną, w której znajdują się liczne precjoza związane z liturgią Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego oraz zbiory dotyczące Ormian polskich mieszkających przed II wojną światową we Lwowie. A zatem jednocześnie, poprzez wykonanie pełnego spektrum koniecznych działań konserwatorsko-restauratorskich przy deskowaniu, krokwiach, murłatach, jak również innych elementach konstrukcji więźby, a także przy stalowej blasze pokrycia, wprowadzono w życie element prewencji konserwatorskiej. Konieczne działania konserwatorskie obejmowały także dezynfekcję jak również wzmocnienia drewnianych elementów konstrukcyjnych poprzez wstawianie nowych elementów.
Aktualizacja: zakończenie zadania „Interwencyjne prace konserwatorskie w kaplicy seminaryjnej we Lwowie. I etap prac technicznych” w grudniu 2024 r.

Zadanie polegało na przeprowadzeniu I etapu prac konserwatorsko-technologicznych przy przedstawieniu sakramentu Eucharystii z Kaplicy Rosena (Kaplica Seminaryjna) w Katedrze Łacińskiej we Lwowie. Malowidło ścienne znajduje się w północnej części ściany wschodniej, zostało wykonane przez Jana Henryka Rosena w latach 30. XX w. Obejmuje całą powierzchnię ścian pomieszczenia i częściowo sklepienia. Przedstawia sakramenty i przynależne im inskrypcje na bogato zdobionym tle roślinno-kwiatowym. W 2013 r. zostały tu przeprowadzone prace konserwatorskie o charakterze doraźnej interwencji, jednak mury nie zostały wówczas całkowicie osuszone, co spowodowało drastyczne pogorszenie stanu malowidła. Z uwagi na całkowity brak cyrkulacji powietrza istnieje ogromne prawdopodobieństwo zainfekowania kaplicy grzybami, stąd zakłada się wstępną dezynfekcję całości pomieszczenia. Po wykonaniu wstępnej dokumentacji fotograficznej i dokładnym rozpoznaniu malowidła usunięto szereg drobnych wysoleń znajdujących się na powierzchni, oczyszczono powierzchnię malowidła i jego otoczenia, wykonano podklejenia tynku oraz niezbędne wzmocnienia strukturalne. Zrealizowano również plan założenia miejscowych kitów i opasek zabezpieczających. Przebieg wyżej opisanych prac opisano w dokumentacji konserwatorskiej. Oprócz prac przy przedstawieniu sakramentu Eucharystii wykonano również wstępną ocenę skutków zacieków wód opadowych przy ścianie zachodniej kaplicy, które powstały na skutek niedbale prowadzonych prac budowlanych na zewnątrz w listopadzie 2023 r.